گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری نسبت به نتایج مذاکرات ایران و اتحادیه‌ اروپا در خصوص برنامه‌ هسته‌ای کشورمان گفت: ما به این گفت‌وگوها و نتایج حاصل از آن امیدوار هستیم؛ اما قضاوت کلی باید پس از مذاکرات آتی لاریجانی و سولانا طی دو هفته‌ آینده صورت پذیرد.

منوچهر متکی که در کنفرانس خبری مشترک با برهم‌صالح، معاون نخست وزیر عراق سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد،‌ درباره مذاکرات آتی لاریجانی و سولانا و نیز رد طرح سوییس توسط ایران، اظهار داشت: از اظهارات مقامات کشورهای مختلف و مذاکرات انجام شده در خصوص بحث‌های هسته‌ای در مادرید خوشحالیم و ما هم فکر می‌کنیم که ادامه‌ این گفت‌وگوها می‌تواند طریق و راه درست حل موضوع را به همگان نشان دهد.

وی اظهارنظر کلی در خصوص نتیجه مذاکرات ایران و اروپا را به بعد از برگزاری دور دوم مذاکرات که طی دو هفته‌ آینده برگزار می‌شود، موکول کرد و تاکید کرد: ما به ادامه‌ گفت‌وگوها و نتایج آن خوش‌بین هستیم و در مورد ایده‌ خاصی اظهارنظر نمی‌کنیم.

متکی افزود: هرگونه طرح و ایده‌ای که در آن منفعت کشورمان محور اساسی آن باشد و حق ایران در برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را شامل شود و نیز نگرانی‌های احتمالی را رفع کند، قابل بحث و مذاکره است.

وزیر امورخارجه درباره استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا و همچنین استفاده از رادار قبله در آذربایجان توسط روسیه و آمریکا و این که آیا این موضوع تهدیدی علیه ایران است اظهار داشت: با توجه به افزایش تنش بین روسیه و آمریکا برای استقرار سپر موشکی در چک و اسلواکی و لهستان و برخوردهای تند مقامات روسیه، برخی در آمریکا مطرح کردند که این اقدامات را در ارتباط با کشورهای دیگر انجام می‌دهیم و با روسیه مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: پوتین در پاسخ به این ادعا گفت که می‌توانید بررسی‌های راداری خود را در مورد ایران از آذربایجان اعمال کنید و با توجه به اینکه در ایران همه چیز مشخص است و چیز پنهانی وجود ندارد و این دعوای زرگری از قدیم بین قدرتها بوده، ما نیز موضوع را بررسی می‌کنیم که چه می‌شود.

متکی به طرفین این دعوا توصیه کرد که به طور مسالمت‌آمیز بار دیگر خاتمه‌ جنگ سرد را اعلام کنند و ایران این تهدیدها را درست نمی‌داند.

وزیر امور خارجه در ادامه، گفت‌وگوهای اخیر ایران و آمریکا را صرفا برای مشکل عراق توصیف کرد و گفت: این گفت‌وگوها با هدف کمک به حل مشکل عراق و در عراق با حضور مقامات عراقی صورت پذیرفت. فضای گفت‌وگوها جدی بود و ضمن طرح صورت‌ مساله،‌ دیدگاه‌های کلی در این خصوص بیان شد.

متکی همچنین گفت: اگر مالکی و مقامات عراقی بر ادامه این گفت‌وگوها تاکید داشته باشند، ایران با نظر مثبت موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: مسایل دو جانبه بین ایران و آمریکا و سایر موضوعات هیچ ارتباطی به گفت‌وگوهای دو کشور پیرامون مسایل عراق ندارد.

وزیر امورخارجه پیش از پاسخ به سئوالات خبرنگاران درمورد نخستین دور گفت‌وگوهای خود با معاون نخست‌وزیر عراق و هیات بلندپایه‌ اقتصادی، سیاسی، امنیتی، علمی و آموزشی خاطرنشان کرد: در نخستین دور گفت‌وگوها مسایل عراق و مشکلات این کشور توسط طرفین مرور شد و برهم‌صالح موقعیت عراق را تبیین و تشریح کرد و راه‌های همکاری دو جانبه و جمعی منطقه‌ای برای کمک به دولت و ملت عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متکی با تاکید بر این نکته که ایران همواره این مساله را مدنظر قرار داده است که امنیت عراق، امنیت کل منطقه و جمهوری اسلامی است، هرگونه ناامنی در عراق را نا امنی ایران توصیف کرد که بیشترین ضرر و منفعت متوجه ایران می‌شود.

کد خبر 24124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز